In het sociaal domein werken we vanuit ons hart voor de mensen om wie het gaat. Dat geldt ook voor Irene Put-Mustakoski, onze online business manager. Helaas verlaat Irene de WWZ Academie op 1 mei na 9 ½ jaar. Want we hebben nu personeel in dienst genomen waarover jullie in de vorige nieuwsbrief hebben kunnen lezen. Alle reden om Irene in het zonnetje te zetten!

Wie is Irene
Irene is 50 jaar oud en woont met echtgenoot Oskar en hun zoon Dzan en dochter Yasmine in Beverwijk. Oskar komt uit Macedonië en heeft familie in Turkije, dus het gezin is heel internationaal georiënteerd. Irene geniet van het verschil in culturen. Met zo’n gezin en familie haal je het mooie uit verschillende culturen. Het is echt een meerwaarde dat ze zowel Kerst als het Suikerfeest vieren. De kinderen krijgen hun algemene ontwikkeling van alle de kanten mee. Voor de toekomst kunnen ze hun eigen keuzes maken met deze mooie basis.

Tennis is de grootste hobby van Irene, dat doet zij minimaal twee keer per week. Ze neemt deel aan de voorjaars- en najaarscompetitie en in de zomer doet ze actief mee aan de toernooien. Verder is Irene heel creatief: Ze houdt van tekenen, borduren en breien. Verder vindt ze het leuk om taarten te bakken, te koken en recepten uit te proberen. Tijdens de feestdagen doet ze met vrienden en familie kookevenementen, iedereen kookt dan een gerecht. Irene is dol op scones, maar alleen zelf gebakken. Daarvoor haalt ze meel van de molen in Driehuis, dat is heerlijk meel om zelf brood mee te bakken.

Vanaf wanneer werk je voor de WWZ Academie en hoe is dat zo gekomen?

Vanaf oktober 2014 werkt Irene voor de WWZ Academie. Dat deed ze eerst samen met Francis Keek, die de eerste leeromgeving heeft gebouwd. Irene deed dat toen nog 3 uur per week, toen deed ze de sociale media. Vanaf het voorjaar van 2016 werkt Irene volledig voor de WWZ Academie, nadat Francis Keek door ontwikkelingen in haar eigen bedrijf ermee stopte. Vanaf dat moment kreeg Irene ook de techniek erbij. Inmiddels werkt Irene 16 uur per week voor de academie en haar klanten.

De WWZ Academie startte met de opleiding Wmo consulent en de korte cursussen Regelgeving Wmo en Creatief Denken. In 2016 kwam ook de opleiding jeugdconsulent erbij  en daarna op verzoek van klanten de combinatie-opleiding consulent Wmo en Jeugdhulp. Vervolgens groeide de WWZ Academie snel door, ook met het aantal klanten. Er kwamen een jaarprogramma Wmo, Jeugdhulp en Participatiewet en een halfjaarprogramma Wmo. Vervolgens kwamen de opleidingen Klantenservice zorg en welzijn en Beleidsadviseur Sociaal Domein erbij en vorig jaar ook de opleidingen Consulent Werk en Inkomen en consulent Asielopvang en Inburgering. Daarmee groeide het aantal uren van Irene gestaag aangezien er steeds meer klantenservice nodig was om cursisten te helpen met de leeromgeving en de live praktijkdagen.  Irene krijgt veel vragen in de mailbox, nieuwe leads, en moet veel dingen regelen.

Wat doe je precies voor de WWZ Academie?

Irene bouwt en beheert het online leerplatform, de leeromgeving van de WWZ Academie. Ze volgt leads op, doet de online marketing, beheert sociale media en doet de communicatie en customer services voor de cursisten. Ze bewaakt de planningen en denkt mee over de voortgang en verdere ontwikkelingen.

Wat vind je het leukste om te doen voor de WWZ Academie?

Irene vindt het leukste om te sparren en mee te denken hoe we de WWZ Academie nog succesvoller kunnen maken. De fase als virtual assistant (VA) heeft ze gehad. Inmiddels is zij doorgegroeid naar een online business manager met een team van VA’s met verschillende specialisaties. Haar bedrijf heet daarom nu Online Business Growth.

Irene zegt: “Je leert van alle opdrachten. Ik ben mee gegroeid met de WWZ Academie” Voor de academie doet ze nog veel operationeel werk, is meewerkend uitvoerend. Voor haar andere opdrachtgevers is ze meer de coördinator.

Het is belangrijk om de ontwikkelingen in de online wereld te blijven volgen met de bijbehorende tools. Je moet bij blijven met alle veranderingen en dat blijft leuk. Irene werkt voor haar klanten met strippenkaarten en servicepakketten.

Waar ligt je hart en wat wil je voor andere ondernemers betekenen?

De passie van Irene ligt bij het meedenken in de groei en de ontwikkeling van een bedrijf. Want als je alles in je eentje wil doen dan bereik je een plafond. Samen bereik je meer dan alleen. Dit is ook efficiënter omdat je als ondernemer niet overal de kennis van hebt.

Intussen zijn er VA’s met specialisaties: Technisch VA, boekhouding, evenementen, marketing, etc. Een ondernemer heeft veel ballen in de lucht te houden, voor ieder balletje is er een expertise. Er veranderen heel snel dingen, je moet wel zorgen dat je up to date blijft, ook b.v. in de wetgeving rondom Google, Facebook, AVG etc. Bouw dus een team om je heen dat per onderdeel up to date blijft. Irene heeft een netwerk van VA’s met de juiste kennis en vaardigheden. Dit zorgt voor continuïteit: Door met een team te werken hebben klanten geen last van ziekte en vakanties of trainingsdagen. Dan heb je een back-up die je zelf faciliteert. Daardoor kun je bij jezelf blijven, bij wat je leuk vindt. De kracht van Irene ligt het meest bij organisatie en middle management en adviseren van de CEO.

Ondernemers vinden het vaak lastig om los te laten, dan is het fijn als je een coördinator hebt die met je spart en je adviseert. De vervelende taken hoef je dan zelf niet te doen, dat doet het implementatieteam van VA’s. Want veel ondernemers volgen business coaching trajecten, maar hebben vaak de tijd niet om te implementeren, dus dan gebeurt er te weinig met de ontwikkeling van hun bedrijf. Je moet hoofdzaken van bijzaken kunnen loskoppelen. Als je zo gegroeid bent dat je je dat kunt permitteren dan moet je assistentie gaan inhuren. Op het laatst ben je helemaal op elkaar ingespeeld zoals nu het geval is tussen Anne en Irene. Je weet dan al snel wat je moet antwoorden op welke vragen.

Laatst sprak Irene weer iemand die investeert in een business coach. Die vertelt je hoe je bepaalde methodes kunt implementeren in je bedrijf om succesvol te worden. Maar: Je moet het uiteindelijk wel zelf doen, anders belanden alle mooie plannen en adviezen in je bureaula. Dan is het fijn als je iemand kunt inhuren die jou helpt met implementeren en dat is wat Irene doet. Na de business coaching moet je oppassen dat de energie niet verdwijnt, een stok achter de deur van een assistent is dan wel fijn.

Wij bevelen Irene graag aan!

Tijdens de afgelopen negen jaren hebben wij als WWZ Academie fijn samengewerkt met Irene. Niet voor niets is ze zo lang bij ons gebleven. Irene is loyaal en altijd bereid om een stap meer voor je te doen. Het is fijn dat ze zo meedenkt met de ontwikkeling van het bedrijf en hoe je heel praktisch je bedrijfsontwikkeling aanpakt met marketing en sales. Inderdaad ontzettend fijn als je in een traject zit met een business coach en tools nodig hebt om te kunnen implementeren. Irene staat je daarbij terzijde, wij bevelen haar aan voor iedere ondernemer, ook voor startende ondernemers die ze met raad en daad kan bijstaan!