Een week geleden belde een cursiste ons wanhopig op omdat het haar maar niet lukt om aan een baan te komen. We zijn gaan onderzoeken waarom het haar niet lukt. We hebben juist steeds meer cursisten, ook met werkervaring vanuit b.v. banken, die aan de slag gaan bij gemeenten of detacheringsbureaus. Lees verder wat de redenen zijn waarom zij niet werd uitgenodigd.

Wat we bij haar tegenkwamen was:

  • Geen goede profielfoto. Een profielfoto van opzij, waarop ze niet goed overkwam. Daarom is een goede profielfoto van je gezicht van voren (geen vakantiefoto!), waarop je er goed uitziet en zelfverzekerd overkomt, heel belangrijk.
  • Geen consistent CV. Een CV waarop gegevens niet met elkaar matchten. Bovendien had ze haar meest recente werkervaring, die totaal niet relevant was voor het beroep van Wmo consulent, heel erg uitvergroot. Een oud-cursiste die bij een bank heeft gewerkt en nu werkt als Wmo consulent vertelde juist haar succes was dat ze niet-relevante werkervaring zo klein mogelijk had gemaakt op haar CV en relevante ervaring, ook mantelzorg en vrijwilligerswerk, heel erg had uitvergroot.
  • Geen competenties benoemd waarom ze geschikt zou zijn als consulent in het sociale domein. Doe dat wel. En beschrijf heel goed waarom jij zo graag consulent wilt worden. Niet in algemene bewoordingen, maar heel specifiek waarom juist jij geschikt bent voor die baan.
  • Geen LinkedIn profiel. Recruiters zoeken altijd via LinkedIn naar kandidaten, dus zorg dat je een goed gevuld profiel hebt! Benoem in het vak naast je profielfoto het woord Wmo consulent, Jeugdconsulent en/of consulent sociaal wijkteam. Daar zoeken werkgevers op. Bureau Brug zoekt daarbij zelfs op het woord WWZ Academie, want zij zoeken juist afgestudeerden van onze opleiding (wij zijn zeer vereerd!). Houd je LinkedIn profiel actief, dus in beweging. Schrijf wekelijks een stukje over het werkveld waarin jij solliciteert of deel een artikel vanuit het sociale domein. Die zijn makkelijk te vinden als je je gratis abonneert op Google Alerts met je Gmail account. Zo houd ik zelf ook mijn profiel actief en blijf ik op de hoogte van actualiteiten. Voor jou ook belangrijk na je studie.
  • En tot slot: Wij zeggen altijd tegen onze cursisten: Solliciteren is net marketing en sales! Je moet jezelf verkopen en aangeven waarom juist jij zo geschikt bent voor die baan. Waar ben jij zo uniek in dat je de werkgever kunt helpen? Beschrijf dat goed of laat je ermee helpen.