Afgelopen week spraken we een van onze oud-cursisten; Jacqueline. Jacqueline werkte ongeveer 32 jaar bij een bank en raakte door reorganisatie haar baan kwijt. Ze vond het lastig om weer de arbeidsmarkt op te komen. Nadat ze tot de conclusie kwam dat ze graag mensen helpt, volgde ze de opleiding Wmo Consulent bij de WWZ Academie. Inmiddels is Jacqueline werkzaam als Wmo Consulent bij de gemeente Almere. Wij zochten haar op en vroegen haar alles over haar nieuwe baan.

‘Na de achtste reorganisatie binnen de bank waar ik werkte, werd ik boventallig verklaard. Ik vond het lastig om op de arbeidsmarkt te komen. Ik besloot te kijken naar wat me aanspreekt en daar wilde ik een baan in gaan vinden. Bij de bank was ik leidinggevende en coachte ik veel mensen. Daar was ik goed in, bleek, want ik werd altijd ingeschakeld bij moeilijke situaties met klanten of collega’s. In de Wmo zag ik dat de keukentafelgesprekken een groot deel van de werkzaamheden uitmaakten. Dat leek me heel interessant. Niet alleen vanwege de gesprekken, maar ook omdat ik vanuit mijn privéleven vaker te maken heb gekregen met aandoeningen van familieleden en kennissen waarbij de Wmo ingeschakeld moest worden. Ik kende het dus ook heel goed.

Ik besloot dat ik met de Wmo aan de slag wilde en ben blanco gaan solliciteren, maar ik kwam nergens binnen. Ik besloot toen de opleiding tot Wmo Consulent te volgen bij de WWZ Academie, want in de WW blijven, dat wilde ik echt niet. In vijf maanden heb ik mijn opleiding afgerond. Had ik direct een baan? Nee. Ik had natuurlijk nog steeds niet zo veel werkervaring. Wel deed ik tijdens de opleiding vrijwilligerswerk in een opvanghuis voor jonge moeders. Ik besloot om recruiters te benaderen en via een van die recruiters belandde ik in Utrecht. Ik heb daar vijf maanden gewerkt en ongeveer 250 keukentafelgesprekken gevoerd voor huishouden. Ik vond dat zo leuk om te doen! Toen wist ik dat ik dit echt wilde doen.

Na afronding van het project in Utrecht kwam ik via een detacheringsbureau in Almere terecht. Door mijn ervaring in Utrecht merkte ik dat het een stuk makkelijker was om op sollicitatiegesprekken te worden uitgenodigd. Ik kon zelfs kiezen tussen functies! Uiteindelijk koos ik dus voor Almere, omdat dat een echte Wmo-functie was op het stadhuis. Ik ging aan de slag met herindicaties. Dat is heel breed en goed op je CV. En natuurlijk vind ik het interessant.

Keukentafelgesprekken vind ik het allerleukste. Maar ik vind het ook leuk op zo’n grote afdeling om met anderen samen te werken en ook te horen waar anderen tegenaan lopen. Dan help ik mijn collega’s ook graag en zij helpen mij. Het is voor mij echt een feestje om naar het gemeentehuis te rijden elke dag. Ik geniet er echt van.

Een tip voor nieuwe Wmo-consulenten? Jazeker! Sta open voor elke werkervaring. Door werkervaring te krijgen, ben je na een jaar overal gewild. Je moet investeren in jezelf om verder te komen.’

Een dag in het leven van Jacqueline

8.30 uur
Ik arriveer meestal om 8:30 uur, maar ik heb de vrijheid om eerder te beginnen. Als ik binnenkom, open ik mijn e-mail en werkvoorraden. Ook houd ik een eigen to-do lijst bij. Ik bekijk dat alles grondig. Ook ga ik de cliëntendossiers af om te zien of alles netjes in het systeem staat.

9:00 uur
Ik bereid me daarna meestal voor op een huisbezoek. Meestal heb ik daar een uur de tijd voor. Ik neem de dossiers van de persoon door waar ik langs ga om te zorgen dat ik goed voorbereid ben.

9:40 uur
Ik ga op pad om een cliënt te bezoeken.

10:00 uur
Ik kom aan bij het huisbezoek. Dan tast ik meestal even af. Veel mensen waar ik bij langs ga vinden het best wel spannend. Vaak is er begeleiding bij. Ik begin het gesprek rustig en ik leg alles uit aan de client. Daarna kijk ik hoe het met de begeleiding gaat en wat er de afgelopen tijd is bereikt. Ook bekijken we of we dezelfde hulp moeten blijven bieden of dat de client meer of minder hulp nodig heeft. Ik stel gerichte vragen en kijk naar verschillende factoren die daar een rol bij spelen.

11:45 uur
Ik kom terug op het gemeentehuis en ga even lunchen.

13:00 uur
’s Middags heb ik vaak een tweede afspraak met een cliënt, waarin ik het zelfde doe als in de eerste afspraak.

14:30 uur
Ik arriveer weer op het gemeentehuis. Daar maak ik gebruik van de rest van de dag om verslagen te schrijven van de bezoeken. Ook hebben we soms overleg met collega’s waarin we verschillende casussen bespreken. Zo kunnen we over moeilijkere gevallen met elkaar sparren.

17:00 uur
Ik ga weer naar huis.