Jongeren met problemen komen vaak in aanraking met verschillende hulpinstanties. Dat kan vanuit het onderwijs zijn, of vanuit de jeugdhulp. De hulp vanuit deze organisaties heeft hetzelfde doel, maar bewandelt daarvoor vaak andere wegen. Dat kan beter, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van Onderwijs Jeugdhulp Arrangementen.

Het de hulp die geboden wordt vanuit het passend onderwijs en de jeugdhulp die ingezet wordt vanuit de jeugdwet zijn twee verschillende systemen, die op hun eigen manier werken en een eigen taal hebben. Als ze met elkaar in gesprek raken, acteren ze vanuit een eigen expertise, administratie en verantwoording. Ondanks alle goede bedoelingen sluit dat niet altijd goed op elkaar aan. Oftewel: er liggen kansen om dit te verbeteren”.

Het belangrijkste uitgangspunt is om de jongere c.q. leerling centraal te stellen. Daar zijn gelukkig alle professionals het over eens. Dit kan door onderwijs en gemeenten samen Onderwijs Jeugdhulp Arrangementen te laten ontwikkelen. Want samenwerking betekent elkaars systemen snappen. In het speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs gaat dit vaak al aardig goed. Ondersteuning vanuit het onderwijs en jeugdhulp komen daar al vaker samen. Daar zitten nu eenmaal meer kinderen met meer complexe problematiek; zij hebben dus ook meer ondersteuning nodig.

Lees hier meer over het dicht bij elkaar brengen van Jeugdhulp en onderwijs.

Wil jij hier meer over weten? Volg dan een opleiding voor consulent in het sociale domein.