Het kan echt hoor indiceren met gezond verstand - WMO training

In de nieuwsbrief van vier weken geleden had ik het over gezond verstand denken. Wat bedoel ik daar nu mee? Ik denk dat we er geen eenduidige opvattingen over hebben. Wat versta jij eigenlijk onder gezond verstand?

Wat ik eronder versta: Eenvoudige en praktische oplossingen vanuit de leefwereld, bedacht samen met de mensen om wie het immers gaat. Als iemand een melding doet voor een voorziening, ga dan echt met diegene in gesprek. Ga de echte dialoog aan met als resultaat een win-win situatie waar jullie allebei blij van worden. Wat beweegt je klant, wat wil diegene echt om gelukkig te worden? Wat zit er eigenlijk achter die vraag om hulp bij het huishouden of een scootmobiel? Is het soms eenzaamheid? En wie stelt die vraag eigenlijk, is het je gesprekspartner of zijn het de kinderen of juist de ouders?

Een mooi voorbeeld dat me altijd is bijgebleven is een ouder echtpaar, allebei zeer slecht ter been zodat ze nauwelijks nog de deur uit kwamen. De consulente van de welzijnsorganisatie stelde hen de vraag: “Waar wordt u nou echt gelukkig van?”. Het antwoord was: “We zouden zo graag weer eens aan een mooi gedekte tafel samen dineren. Maar het lukt ons niet meer om in een restaurant te komen”. De consulente heeft toen een thuiskok geregeld die de tafel mooi dekte en zorgde voor een overheerlijk diner. Het echtpaar was hier enorm blij mee en de oplossing gaf de consulente veel voldoening. Ze was echt blij voor hen. En de financiering? Het echtpaar betaalde het diner zelf. Ze hadden het in een restaurant immers ook zelf betaald.

Zo zie je dat het echt mogelijk is om met eenvoudige en betaalbare oplossingen mensen blij te maken. En daar word je zelf ook blij van! Zo zijn er veel meer goede voorbeelden waarover ik het in de komende nieuwsbrieven ga hebben en die ook worden opgenomen in het boek dat ik aan het schrijven ben.